close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרשת זיופים בתחום היודאייקה

מערכת שורשי טבת, תשעה01/01/2015

ביהמ"ש: זיופי היודאיקה יושמדו- הגן על זכויות יוצרת "האותיות המרחפות"

תגיות:
אותיות מרחפות- הזיוף מול המקור
צילום: יח"צ האמנית היוצרת
פרשיית זיופים מסעירה את שוק היודאיקה, ביהמ"ש הורה השבוע בפס"ד שניתן בהסכמה, להסיר מהמדפים להשמדה את כל הזיופים של מוצר הדגל הפופולארי 'האותיות המרחפות' "אם אשכחך ירושלים". תביעה נוספת הוגשה וזיופים נוספים נחקרים. גם הרבנים מתגייסים למאבק בזיופים בדברי קדושה: "מצווה הבאה בעבירה". יוצרת המקור 'דורית יודאיקה': "כאילו גזלו ממני ילד שילדתי". תביעה חדשה בגין זיופים על סך חצי מלש"ח הוגשה היום לביהמ"ש וחומרים על זיופים נוספים מצויים בחקירה. פרקליט 'דורית יודאיקה' עו"ד גלעד קורינאלדי מומחה לזכויות יוצרים: "להשמדת הזיופים חשיבות הרתעתית: ידע כל זייפן - שיש דין ויש דיין". 

זיוף ירושלים
הזיוף של יצירת היודאיקה של דורית קליין "אם אשכחך ירושלים" ב'אותיות מרחפות', במבט ראשון, דומה למקור, אך הצרכנים יגלו את ההבדלים ברמת העיצוב ובאיכות המוצר. מדובר ביצירת הדגל המוכרת של המותג היוקרתי 'דורית יודאיקה', יצירה לכבודה של ירושלים, שעיצובה ארך זמן רב ואינספור גרסאות, עד להשקתה בערב יום ירושלים לפני 5 שנים. דורית קליין, ילידת הארץ, בת לפלמ"חניק ולירושלמית שורשית, "כאשה שומרת מצוות עולם האמנות היהודית היה תמיד קרוב ללבי... אני מודה לבורא עולם על מתנת שמים שקבלתי, על היכולת לבטא וליצור" היא כותבת באתר האינטרנט שלה.


הרב אבינר: מצווה הבאה בעבירה
תמיכה ערכית עקרונית היא שאבה מהרב שלמה אבינר, שבשו"ת סמס שהועבר אליו בשבוע האחרון, נשאל: האם מותר לקנות יודאיקה מזויפת? האם רק המזייף מפר זכויות יוצרים או גם הקונה? האם יש חומרה מיוחדת ביודאיקה ותשמישי קדושה מזויפים? והשיב: "וודאי אסור. יש זכויות יוצרים, והפרתן היא סוג של גניבה. ולכן לקונה יש דין קונה מן הגנב, שהוא מסייע לגניבה, כי אם אף אחד לא יקנה אז הזייפן יחדל, כדברי חז"ל: 'לא העכבר גונב אלא החור גונב'. ואם זה לקיום מצווה, זה יותר חמור, מדין מצווה הבאה בעבירה, שהמצווה לא מבטלת את העבירה, ולפעמים העבירה מבטלת את המצווה ולפעמים המצווה הופכת לעבירה". פסיקה זו של הרב אבינר, מצטרפת לפסיקותיו הקודמות המגנות על זכויות יוצרים, כנגד צריבת דיסקים והורדת שירים, סרטים ומשחקים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה